خرید فرش بیضی

موزه ملی فرش ایران

موزه ملی فرش ایران

موزه ملی فرش ایران یکی از بهترین موزه ها در ایران است که در آن آثار نفیسی از فرش ها و قالی های زیبا از دوران های قدیم در آن وجود دارد .

آیا تا به حال این سوال در ذهن شما ایجاد شده که چرا ایران را به فرش های بی نظیر و با طرح و رنگ های جذاب میشناسند ؟

جواب این سوال قطعا ارتباط مستقیمی با تاریخ ایران در صده های گذشته و در دوره های مختلف زمان دارد . همانطور که میدانید فرش و قالی های کشور عزیزمان ایران از قدیم تا به حال ارزش و زیبایی بی نظیر و کیفیت بسیار بالایی را در سطح جهان داشته اند . حتی در حال حاضر نیز برای تزئین مکان هایی خاص در جهان مانند کاخ های مجلل و سلطنتی از فرش های ایرانی استفاده میکنند .

موزه ملی فرش ایران نمادی از تاریخ پرفراز و نشیب ایران است . یکی از جاذبه های دیدنی تهران نیز موزه ملی فرش ایران است . دیدن این موزه برای علاقه مندان به فرش های اصیل و هنر قالی بافی خالی از لطف نیست .

این مجموعه ارزشمند گنجینه بزرگی از هنر ایرانی مربوط به فرهنگ اقوام مختلف ایران را به ما نشان میدهد. نکته قابل توجه این موزه این است که خود موزه هم دارای نمایی همچون خود دار قالی است . همچنین هر کدام از فرش های این موزه دارای نشانه های خاصی است.

این موزه از سال 1358 در تهران پذیرای بازدیدکنندگان عزیز بوده است و دارای دو طبقه برای نمایش این هنر کم نظیر است . همانطور که میدانید فرش یک هنر اصیل در نزد ایرانیان بوده است و از ارج و قرب بالایی برخوردار است . معماری این موزه کار هنر آقای عبدالعزیز میرزا فرمانفرمائیان است .

یکی از تاثیرگذارترین افراد که صنعت فرش سازی را برای ایران به عرصه حضور آورد کوروش کبیر است . بسیاری از متخصصان تاریخ نیز این صنعت را به کوروش کبیر نسبت میدهند . جالب است بدانید پیشنهاد ساخت این موزه را فرح پهلوی داد . پس از دستور توسط ایشان در سال 1356 توسط خود شخص فرح پهلوی افتتاح و بازگشایی شد .

در ابتدا تعداد اندکی از فرش های ایرانی در این موزه وحجود داشت و در طول زمان تعداد فرش های این موزه افزایش یافت . همچنین هدف اصلی تاسیس موزه ملی فرش ایران توسعه هنر فرش بافی است.

« آثار مهم در موزه ملی فرش ایران »

در این موزه انواع گلیم ها و فرش های دستبافت اصیل ایرانی با قدمت و مرغوبیت بالا و ویژگی هایی مانند طرح و نقش فوق العاده، رنگ آمیزی و بافت متنوع مشاهده و در این مکان نگهداری میشود .

این مجموعه شامل با ارزش ترین فرش های ایران از قرن 9 هجری تا به حال است .

این موزه دارای دو بخش موزه دائمی و نمایشگاه نیز می باشد که آثار بی نظیری که در ادامه به آن اشاره میکنیم در آن قرار دارد .

1– قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی : این قالیچه توسط هنرمندان کاشان بافته شده است . اندازه تقریبی ان 130 در 220 سانتی متر است.  در این قالیچه شخص میرزا کوچک خان جنگلی در لباس نظامی دیده میشود . در شمسه بالای تصویر کتیبه ای با عبارت کارخانه ملامحمود دیده میشود . همین موضوع این احتمال را قوی میکند که تاریخ بافت این فرش مربوط به سال های آخر قاجار است .

2- گلیم حضرت عیسی و حواریون : این گلیم یکی از با ارزش ترین نمونه های این موزه است که در آن حضرت عیسی مسیح به رنگ طلایی همراه با سه تن از حواریون دیده میشود .

3- قالیچه بایسنغری : این قالیچه مربوط به دوره بایسنغری شاهنامه فردوسی است . این فرش توسط هنرمندان ایرانی در کارگاه قالی بافی استاد موسوی بافته شده است . این قالیچه نشانگر ادبیات و فرهنگ غنی ایرانی است .

4- قالیچه نقش هراتی یا ماهی درهم : این قالی نیز یکی از منحصر به فردترین قالی های این مجموعه است که طرحی از ماهی دارد .  این قالیچه مربوط به دوره مهرپرستی در ایران است . زیرا پیش از اینکه زرتشت پیامبر ایرانیان شود مهرپرستی در ایران رواج داشت . همچنین توسط چهار ماه یهدایت میشد و این قالی نشان دهنده همین موضوع است .

5- فرش ترنج : این فرش مربوط به قرن چهاردهم است .  این فرش با تار و پودی از پنبه و پرز پشمی بافته شده است . علاوه بر این نیز یکی از فرش های نفیس این مجموعه می باشد .

فرش صفی الدین اردبیلی و هفت تابلو فرش حیوانات و فرش های لهستانی نیز از دیگر آثار نایاب این مجموعه است . این فرش در قرن 17 به دستور یک شاهزاده لهستانی بافته شده است.

« آدرس و ساعات بازدید موزه ملی فرش ایران »

موزه ملی فرش ایران در در ضلع شمال غربی پارک لاله قرار دارد. وسعت این موزه 12 هزار متر است. شما عزیزان میتوانید همه روزه ( بجز تعطیلات رسمی ) از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر برای تنماشای این هنر میتوانید از این موزه بازدید کنید .

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که ایران، این مرز و بوم فرهنگ و هنر دارای آوازه ای بلند در سراسر جهان است که یکی از این هنرها فرش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *